donderdag 27 oktober 2011

Ontmoeting in de nacht

Vannacht een vreemde ontmoeting gehad.
Bij Leven nooit gekend, niet wetend van haar bestaan.
Ineens aan haar bed, taken verrichtend die horen bij net-dood.
Ik was het lichaam van een ziel die vertrokken is.
Kam het haar, gebit op zijn plek.
Schone lakens onder een koud lichaam, warm dekbed tot de kin.
Handen gevouwen, ogen gesloten.
De bewoonster van dit lichaam is verhuisd, de familie zal snel komen
maar waarvoor, ze is al weg...
"Verhuiskaarten" zullen gepost worden.
Een afscheidstraan zal vloeien.
Het is vreemd, dit lege omhulsel verzorgen, ik hoop dat ze ons nog bezig zag.
En waardeert wat we voor haar lichaam deden.
De Dood is en blijft fascinerend.
Maar ik had deze dame het liefst nog even in leven ontmoet...

Geschreven na het verzorgen van een bewoonster die ik niet heb gekend omdat deze Mevrouw op een andere afdeling woonde, in de nacht help je de collega's van de andere afdelingen.
Het blijft speciaal om iemand te verzorgen die net overleden is, maar deze keer vond ik het bizar...

2 opmerkingen:

  1. Mooi dat je dit wilde delen Emma.
    Het respect en de liefde voor de mens, dood of levend, bekende of onbekende dit vind je niet bij iedereen.
    Goed van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je toch een mooi en bijzonder mens, Emma. Fijn dat er mensen zoals jij in de zorg werken!

    BeantwoordenVerwijderen